תמונות מלשכת העיתונות הממשלתית ממתינות לתשומת לבנו

רגיל

תחפושת שכזאת לפורים

העלייה לקרקע לחניתה 1938

אמהות בדויות וילדיהן בסוף המאה ה-19

המשותף לתמונות היפות האלה: כולן מתוך אוסף התצלומים הלאומי של לשכת העיתונות הממשלתית. התמונות האלה התפרסמו לאחרונה בדף ה-flickr של הלשכה וקבוצת הספרניות הויקיפדיות של הגליל המערבי העלתה אותן מ-flickr לוויקישיתוף, ושייכה אותן לערכים המתאימים בוויקיפדיה.

ב-16 בנובמבר האחרון הודיע אתר shituf – פורטל השירותים והמידע הממשלתי:

זהו מהלך שנעשה כהמשך ישיר להחלטת הממשלה שהובלנו עם השר אדלשטיין לפתיחת אוסף התמונות שלנו לציבור בחינם. זוהי מסורת חדשה שנמשיך בה ובכל אירוע בלוח השנה בין אם יום זיכרון או חג וכדומה נעלה תמונות סמליות לציונו שצולמו ע"י צלמי לשכת העיתונות הממשלתית".

נפשו של כל ספרן תתמוגג לראות את הקטלוג של לשכת העיתונות הממשלתית על מערכת תופ הישנה והטופה. נפשו של כל כילאי תגיל לראות איך הלשכה מסתירה את אוצרותיה מהעין, בשפת חיפוש ענתיקה ובתצוגה שעברה מן העולם.

למרות ההחלטה לשחרר את התמונות לציבור – בפועל התמונות נמצאות עדיין תחת זכויות יוצרים, ובשל כך מותר להעלות רק תמונות שצולמו עד שנת 1961. הסיבה לכך: כעבור 50 שנה פוקעות זכויות היוצרים על פי חוק. מוזר: התמונה מהעלייה לקרקע בחניתה היא משנת 1938. על אחת כמה וכמה לגבי האמהות הבדואיות שצולמו במאה ה-19! (תמונת התחפושת – אין עליה תאריך). נראה לי שיש פה הטעייה: לשכת העיתונות הממשלתית העלתה תמונות לפליקר וניכסה לעצמה את זכויות היוצרים, אף כי על פי חוק הזכויות פגו. תקנו אותי אם אני טועה. נראה לי שעל כך בדיוק כותב איציק אדרי, דובר ויקימדיה ישראל בפנייה למזכיר הממשלה ולשר ההסברה ב-25 לדצמבר 2011:

לא ייתכן כי פקידי ממשלה נמנעים מלבצע החלטות ממשלה ומבטיחים הבטחות שווא בוועדות הכנסת. בכל יום שעובר מבלי לממש את ההחלטה הכה פשוטה הזו גם הציבור וגם המדינה יוצאים מופסדים. הציבור מפסיד את האפשרות לעשות שימוש בתוצרים שהופקו באמצעות המיסים ששילם והמדינה מפסידה בכך שהציבור אינו יכול לעשות שימוש בתמונות בבלוגים, ואתרי אינטרנט ובכך להסביר ולהציג את מדינת ישראל ברשת האינטרנט ובכלל.

אנו מבקשים את טיפולכם בקידום החלטת הממשלה ובקידום הצעת החוק, שכאמור אף זכתה לתמיכת ועדת השרים לענייני חקיקה.

אני משערת שהפריץ הבטיח הבטחות ואז שלח את עושי דברו להפר את ההבטחות האלה.

איך העלינו את התמונות לוויקישיתוף

כדי להעלות תמונות לויקישיתוף צריך שם משתמש בויקיפדיה. אני מציעה שכל ספרן ומידען שיכולים להשקיע קצת מזמנם ייצרו להם יוזר בוויקיפדיה. זה כיף, גם קצת רציני וגם קצת מצחיק. זה דף המשתמש שלי.

אל חשש – אין דרישה שנכתוב ערכים. שם המשתמש מאפשר לעדכן מידע מפעם לפעם, להוסיף קישורים לערכים קיימים וגם – להעלות תמונות – כמו שיוסבר להלן.

הנה ההוראות בכלליות. אם תרצו אפרט ממש.

  1. ב-flickr שומרים על המחשב המקומי את התמונה ברזולוציה הגבוהה ביותר שלה
  2. ב-וויקישיתוף יש טופס קל ויפה לצורך העלאת תמונות. בטופס הזה מעלים את התמונה מהמחשב המקומי לויקישיתוף
  3. בטופס בוחרים באופציה "התמונה לא שלי": This file is not my own work.
  4. בשלב זה יש להוסיף שהמקור לתמונה הוא Government Press Office's photostream ואת שם הצלם כפי שמופיע בפליקר. בהמשך בוחרים מתוך רשימה באפשרות Another reason not mentioned above ומוסיפים את סוג הרשיון {{PD-IsraelGov}} (זה רשיון שמעיד שהפריץ לא מוותר על זכויות היוצרים, כי אחרת הרשיון היה {{cc-by-sa-3.0}}) מוסיפים את ה-URL  ממנו נלקחה התמונה. )
  5. מעתיקים את הכותרת של התמונה ואת התיאור שלה באנגלית ובעברית ומציינים את תאריך הצילום (לא תמיד המידע טוב או אפילו זמין) ומוסיפים קטגוריות מתוך רשימה קיימת.

זהו. עכשיו עוברים לויקיפדיה ומוצאים ערך להוסיף לו את התמונה.

ספרנים ומידענים – מי שיכולים – אתם מוזמנים להצטרף אלינו. וספרו חוויות.

תגובה אחת »

  1. אהבתי! לפוסט הזה ניתן להגיע מעתה בקלות באמצעות הכתובת: http://tinyurl.com/LaamPics .

    אם מישהו רוצה להצטרף ל"קבוצת הספרניות הוויקיפדיות של הגליל המערבי" (גם אם הוא כותב בלשון זכר וגם אם היא/הוא לא ספרנית/ספרן או לא מתגורר/ת באיזור הגליל המערבי), ניתן לפנות לסימה לקבלת פרטים או אלי, ל- Liron@wikimedia.org.il .

כתיבת תגובה